معماری و سینما

architecture-cinema

پرونده‌ی شهریورماه سینماتک موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به «معماری و سینما» اختصاص دارد و در آن گزیده‌ای از فیلم‌هایی سینمایی به نمایش درمی‌آید که از حیث مطالعات معماری یا شهرسازی واجد ارزش‌های ویژه اند: سرچشمه (1949) که شاید مهم‌ترین فیلم تاریخ سینما درباره‌ی معمار و معماری باشد؛ درخشش (1980) و کشتی روسی (2002) که هرکدام به‌شکلی ویژه از معماری در ساختار روایی‌شان بهره برده‌اند؛ زنگ تفریح (1967) که بازنمایی منحصربه‌فردی است از معماری و شهر مدرن اروپایی؛ مطب دکتر کالیگاری (1920) نمونه‌ی کلاسیکی از طراحی صحنه برای بیان درونیات شخصیت‌ها؛ برزیل (1985) یکی از نمونه‌های تحسین‌شده از ترسیم شهر آینده (کابوس‌شهر آینده)؛ ام را به نشانه‌ی مرگ بگیر (1954) که از عناصر کوچک و بزرگ فضای داخلی یک خانه، بهره‌های متنوعی در روایت قصه برده‌است؛ و نمایش ترومن (1998) که نمونه‌ی شاخصی است در نقد نوشهرسازی، یکی از تئوری‌های مهم شهرسازی معاصر.

جلسات این پرونده که با همکاری کانون معماری و شهر موزه‌ی هنرهای معاصر برنامه‌ریزی شده‌است، مطابق با برنامه‌های همیشگی سینماتک، در بعد از ظهرهای یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها، راس ساعت 1، در محل موزه، به نمایش درمی‌آیند (استثنائاً نمایش فیلم‌های درخشش و برزیل در ساعت 16 آغاز می‌شود). فیلم‌های «درخشش» با حضور محسن آزرم، «زنگ تفریح» با حضور شادمهر راستین و «کشتی روسی» با حضور شهرام مکری نقد و بررسی خواهندشد.

برای تهیه‌ی بلیط برنامه‌ها، به وب‌سایت تیوال مراجعه کنید.

برچسب‌ها: